Ezért fontos a branding

„A márka egy gondolat. A gondolat először a Te fejedben születik meg, először magadnak kell felépítened a márkád ahhoz, hogy aztán ezt a gondolatot, a márkát mások fejében is fel tudd építeni.
Ez már a branding.”

Mészáros Róbert – Brand a lelke mindennek

Brand (márka): termék vagy vállalkozás neve, amely már átment a köztudatba. A márka alapvető célja a termék megkülönböztetése a konkurenciáétól, s emellett jelentős értéket is adhat hozzá. A márka lehet név, kifejezés, jel, szimbólum vagy ezek kombinációja.

Brand building (márkaépítés) vagy branding: azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyek a márka megismertetését célozzák, úgy hogy a gyártó által megálmodott kép társuljon hozzá.

A marketing szakirodalma újabban „branding”-ként emlegeti a márkázást, vagyis azt a folyamatot, amelyben egy jel imázst kap, és önmagánál távolabb mutat: jelképezi a terméket (szolgáltatást) és/vagy az egész vállalatot.

A branding folyamatának összetevői:

Először is, mi az a márka?

Bár a cégek összes művészi eleme – mint a logó, szlogen, weboldal, termék, színek, igényes reklámtárgyak és hangzatos szövegek – segítenek a márka kialakításában, a márka ennél egy picit több is. A márka a mindennapokban alakul. Azzal hogy betéved az üzletbe egy vendég és az eladók kedvesen, segítőkészen bánnak vele.

Azzal, ha a cég vezetője egy problémára korrektül reagál. Azzal, ahogy kommunikál és üzletel a vásárlókkal. Minden interakcióval, ami a cég/márkája és egy ember között zajlik, épül vagy sérül a márka. Történetesen ez a cég/márka lehet a vállalkozás partnere, vásárlója, alkalmazottja, alvállalkozója.

Az hogy a vásárlók milyennek ismerik a céget, hogyan emlékeznek rá, mit jelent nekik ha tőle vásárolnak, meghatározza egy cég jövőjét. Az hogy túléli-e a cég ezen a versengő piacon a harcot, azon múlik, vezetője hogyan menedzseli a márkát. A márkaépítés több annál, hogy rátesz egy nevet a termék vagy szolgáltatás csomagolására.

Az igazi branding az, amikor a vállalkozás rátesz egy nevet a termék vagy szolgáltatás csomagolására… és biztosítja, hogy a vásárló értéket kapjon. De mi is az az érték?

Az érték nem feltétlenül mérhető pénzben, és egyénenként is változik. Az értékes a vevő számára, amit annak ítél. Ha a kedvenc éttermébe megy, tudja, hogy jó kiszolgálást és kulináris élvezeteket kap. Tehát itt számára az az érték, hogy tudja, mire számíthat, és mindig ugyanazt kapja. Kedvesség, figyelmesség, gyorsaság, finom ízek, kellemes légkör, kiszámíthatóság.

A kulcs az, hogy nem elég jó kiszolgálást és finom ételeket készíteni. Ezt következetesen és változatlanul jó minőségben kell tenni. Minden órában, minden nap, az év 365 napján.

Ez nem csak arról szól, hogy a vállalkozás igényeket és szükségleteket elégít ki. Ehhez hozzá kell adni egy kellemes élményt, amit a vásárló az igényei kielégítése közben tapasztal. A ruhaboltosnak nem csak a ruhát kell eladni, hanem élménnyé tenni a vásárlást. Ez egy mentális és érzelmi játék, ahol meg kell nyerni a vásárlót.

Hogyan kezhdhetsz neki a branding-nek akár már most?

A képlet bizonyos szempontból egyszerű. Tegye nyilvánvalóvá és érthetővé az ígéretet a potenciális vásárlóknak, és garantálja az ígéret betartását. Az ígéret egy válasz a vásárló problémáira, fájdalmaira, vágyaira és szükségleteire. Hogyan fog segíteni neki a termék? Mit várhat a cégtől?

Amint egy vállalkozás teljesíti ezeket, a vásárlók nem pusztán azt választják a konkurens helyett, hanem azt a céget látják az egyetlen helynek, ahol megoldást találnak. A márkaépítés egyszerűen úgy működik, hogy egy vállalkozás megfelel a vásárlók elvárásainak. Ez ugyanis az egyetlen módja, hogy a vevők értékesnek találjanak egy márkát/céget.

A márkaépítés folyamata

A márka értékének építése csak a bizalom építésén keresztül valósulhat meg. Vagyis amikor a vásárlónak tett ígéretet a cég betartja, az igényeket kielégíti, és ezt a tapasztalatot újra és újra vissza tudja adni. A vásárló az alapján tart értékesnek egy márkát, hogy a neki tett ígéretet teljesíti vagy sem. Amikor az ígéret találkozik az elvárásokkal, a vásárló összeköti a márkát az értékkel, megbízik benne és visszatér, hogy ismét átélje a pozitív tapasztalatot.

Amikor az ígéretet nem szállítja a márka (cég/szolgáltatás/termék), az elvárások nem teljesülnek, tehát a vásárló nem tudja kellemes tapasztalatokkal, értékkel összekötni a márkát. Ha pedig nincs egy hűséges vásárlói réteg, aki támogatja a márkát az egész nem több, mint egy ismeretlen név, értéktelen termék és egy üres szimbólum.

Egy márka befolyásolja a vásárlói döntéseket. Egy erős márka mindig képes lesz meggyőzni a hűséges vásárlókat, hogy azt válasszák a konkurens helyett. Egy erős márka a hatásos és következetes márkaépítéssel alakítható ki. Azzal, hogy egy érthető ígéretet kommunikál a célpiacnak és megfelel az elvárásainak.

Azzal, hogy feltünteti a logót és a cég azonosítására alkalmas vizuális jegyeket. Így amikor megtörténik a pozitív tapasztalat, akkor a vásárlók összekötik azt a a cég nevével és logójával. A vásárlóknak később elég lesz ezeket látnia és azonnal felelevenedik bennük a pozitív kép, ami mindenkor segíteni fog a vállalkozás oldalára billenteni a mérleg nyelvét.

A bejegyzés képes összefoglalójáért, és naponta frissülő tartalmakért látogass el az Instagram oldalunkra, ahol egy remek kis közösség vár.

Post A Comment