Színpaletta összeállításának lépései – Hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbb fő színünket?
A színpaletta vállalkozásod vizuális megjelenésének legfőbb alapja, mely legalább ugyanannyira fontos, mint a logód vagy a neved, így nem csoda, hogy szeretnéd a lehető legjobb döntést hozni és a hozzád, valamint brandedhez, az üzenetéhez leginkább passzoló színeket összeválogatni.
Téged is összezavar a színelméletet felszínesen taglaló ezernyi cikk az interneten és aggódsz, hogy nem a megfelelő színekre esik a választásod? Egyáltalán, hol kellene elkezdeni, hogyan kellene ezt csinálni? Választhatod-e a saját kedvenc színeid, vagy inkább nézz ki egy hasonló brandet és másold le az ő palettáját? Esetleg maradj a jól bevált alapoknál?
Ha a márkád színpalettájának összeállítása minimális frusztrációval jár, az azért van, mert még nem ismered a megfelelő perspektívát. De van számodra egy jó hírem: mire a bejegyzés végére érsz, magabiztosan fogod tudni a színválasztás módszertanát, mivel egyszerűen és érthetően, lépésről-lépésre végigvezetlek rajta.
Miért fontos, hogy legyen színpalettád?
A színek jelentősége átszövi az egész létezésünket; az állat- és növényvilágban épp úgy megvan a maga jelentősége, mint nálunk, embereknél. Ez az első, amit tudatalatt regisztrálunk, még a formák, s hangok előtt, éppen ezért számtalan dolgot jelezhetünk vele- például a biztonságunkat szolgáló, piros közlekedési táblákkal. A szín segít tehát ösztönösen felkelteni a figyelmünket és szavak nélkül üzenetet közvetíteni, ezáltal megteremteni egy brand hangulatát.
Színpaletta lépésről-lépésre
ELSŐ LÉPÉS – PIACKUTATÁS
Ez a lépés arculattervezés során egyébként is kihagyhatatlan, de most színek szempontjából fogjuk megvizsgálni a konkurenciát, hiszen világos képet kell kapnunk az adott iparágban legnépszerűbb színekről. A legegyszerűbb módja ennek, hogy beírjuk az adott szolgáltatást a Pinterest vagy a Behance keresőjébe, esetleg Instagram-on a kulcsszavak segítségével rákeresünk. Ha például ügyvédi irodát szeretnél nyitni, akkor beírhatod, hogy „lawyer, lawyer aesthetic, lawyer color palettes, how to choose the right lawyer” – s a keresés követően egy olyan feed tárul majd eléd, amiből egyszerű dolgod lesz leszűrni a leggyakrabban alkalmazott színeket, Pinteresten pedig lehetőséged van táblát is létrehozva, összegyűjteni ezeket, a későbbiekben megkönnyítve a grafikus munkáját.
MÁSODIK LÉPÉS – ÉRTELMEZZÜK A SZÍNEKET
Elérkeztünk ahhoz, hogy feltárjuk a színek mögött rejlő jelentéseket, melyek akkor is hatnak a tudatalattinkra, ha nem vagyunk velük tisztában. Olyan ez, mint amikor ránézünk egy vidám arcra és önkéntelenül is szimpatikusabbnak találjuk tőle a brandet- elég csak a Coca Cola vagy Milka meghitt reklámjaira gondolni.
Piros – Szenvedély, veszély
Sárga – Vidámság
Zöld- Természet, harmónia, egészség
Kék – Nyugalom, bizalom
Rózsaszín – Nőiesség
Lila- Előkelő
Narancs – Izgalmas, pezsgő
Barna – Földelt, nyugodt
Fekete – Komoly
Szürke – Semleges
Egyénenként mindenkiből más és más érzéseket válthat ki egy-egy szín; vannak, akik imádnak minél színesebben öltözni, míg másoknak az anyukája gyerekkoruk óta rimánkodik, hogy ne csak fekete öltözéket viseljen, még mindig bízva abban, hogy ez csak átmeneti állapot.
Ez ruhaválasztásnál nem okoz problémát- azonban amikor a branded számára állítod össze a színpalettát, nem szabad hagyni, hogy szubjektív, egyéni érzelmek befolyásoljanak a döntésedben. Objektívnek kell maradnod, hogy a márkád üzenetéhez leginkább illő színeket tudd kiválasztani.
HARMADIK LÉPÉS – A MÉRLEGELÉS
A) Színpaletta és a piac
Most, hogy már tudatában vagy, mely színek a legmegfelelőbbek számodra a piac szempontjából, ideje mérlegelni, hogy beilleszkedni vagy kitűnni szeretnél? A válasz nem olyan egyértelmű, mint azt gondolnád, hiszen ha előbbit választod, akkor láthatatlan előnnyel indulsz, hiszen más márkák által felépített bizalom és hitelesség színeit öltheted magadra. Hátránya, hogy unalmasnak, egyhangúnak is gondolhatnak tőle, pláne olyan területeken, ahol már telített a piac.
Ha azonban olyan színeket választasz, amiket az iparágadban kevesen, vagy egyáltalán nem használnak, könnyedén kiragyoghatsz a mezőnyből, azonban ne feledd, az embereket megrémítheti a radikális eltérés. A rendhagyóság, az eltérőség a stabilitás, kiszámíthatóság hiányát is hordozza tudatalatt magában, ami elriaszthatja a potenciális ügyfeleket.
B) Színpaletta és a brand
Ha eddig még nem tetted, gondold végig alaposan, milyen érzelmeket szeretnél közvetíteni a márkáddal, miket szeretnél kiváltani az ideális vásárlóidból. Ha kell, írj címszavakat, idézd fel, szerinted milyen színek társulnak melléjük, majd keress rá az érzelmekre vizuálisan is.
NEGYEDIK LÉPÉS – A SZÍNPALETTA RENDSZEREZÉSE
Mostanra már tudod, hogy kitűnni vagy belesimulni szeretnél a saját piacodba, s hogy milyen érzelmeket akarsz közvetíteni a branded vizuális arculatával, így hát itt az ideje, hogy értelmet adj mindennek. Ha megvan A Szín, amelyik a legmegfelelőbb jelentéssel bír a márkastratégiádhoz, már kijelentheted, hogy megvan a márkád alapszíne, így tovább keresgélhetsz a tónusok, telítettségek között, hogy megtaláld a tökéletes árnyalatot. Ezután elkezdhetsz más színeket is keresni, amelyekkel kontrasztot alkothatsz vagy kiegészítheted a palettán belül.
Hamarosan hozok egy gyakorlati példát is
Ha úgy érzed, sehogy sem állnak össze a színek és a cikk elolvasása után még mindig nem tudod eldönteni, milyen legyen a saját színpalettád, nyugodtan vedd fel velem a kapcsolatot. Együtt feltérképezzük vagy felépítjük a brandstratégiád és megkeressük, pontosan hol bújik a hiba ami a bizonytalanságot okozza.