Miért van szükség tudatos arculattervezésre?

Az arculat – Egységesség és identitás

Az arculat egy cég befelé és kifelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt, egységes összességét értjük alatta. A vállalati magatartás, a vállalati megjelenés és
kommunikáció kitüntetett jelentőségű kombinációja, amelyben megjelenik a vállalat személyisége és saját
magáról alkotott, valamint közölni kívánt képe.


A vállalati arculat célja, hogy azonosítson és megkülönböztessen a konkurens cégektől, illetve meghatározza a szolgáltatás minőségét. Összetevőit képezi a vizuális elemeken túl a dolgozók magatartása, a cég filozófiája, kultúrája, és kommunikációja is.

Egy cég arculata objektív szempontból magába foglalja a vállalat múltját, személyes történetét, alkalmazottainak létszámát és tőkeerejét. Formai szempontból a cég nevét, logóját, weboldalát, színvilágát jelenti, mely kiterjed az egyenruhán át a levelek fejlécére, social media platformok megjelenésére, névjegykártyákra. Ebben az esetben a funkcionalitáson túl a fő szempont az egységesség, és a harmónia a brand kommunikálni hivatott üzenetével.

Bár a cégek összes művészi eleme – mint a logó, szlogen, weboldal, termék, színek, igényes reklámtárgyak és hangzatos szövegek – segítenek a márka kialakításában, a márka ennél egy picit több is. A márka a mindennapokban is alakul.

A brandbook vagy arculati kézikönyv – vizuális elemek

Az arculati kézikönyv célja, hogy identitást adjon a brandnek, és egyfajta egyetemes törvénykönyvként összefoglalja a megjelenéssel és kommunikációval kapcsolatos szabályrendszereket, segítve ezzel a kivitelezők (grafikusok, nyomdászok, dekorosok, belsőépítészek) munkáját, vagy az új kollégák betanulási folyamatait.

Amit érdemes benne feltüntetni:

  • Logó

Arányok, méretezés, felhasználási formák; pl. csak a meghatározott színekkel használható maga a logó, elforgatható-e vagy csak adott szögben használható, a logótól való távolság, a logó változatai (egyszínű, szürkeárnyalatos, negatív.

  • Tipográfia

A betűkészlet és azok használata a címeknél, a szövegeknél, csomagolásokon, céges e-maileknél, aláírások esetében.

  • Színpaletta

Meg kell határozni az összes általánosan használt színkódot, amivel biztosítani lehet, hogy mindenütt egységesen és jól tudják használni a logót és feliratot. RGB, CMYK, PANTONE, de akár HEXA vagy RAL színskálában is definiálhatjuk a színeket.

  • Arculati elemek

Érdemes az arculati kézikönyvbe méretekkel és arányokkal beleszerkeszteni a főbb arculati elemeket, mint például névjegykártyát, meghívót, levélpapírt, prezentációs- és social media alapokat.

A vállalati arculat tervezése

Az arculat összetett rendszer, melynek minden eleme felelős a szervezet imázsáért, természetesen eltérő mértékben. A vállalati arculat kialakítását nem lehet egyetlen nap alatt véghezvinni. Nagyon fontos megelőző átvilágítás, piaci elemzés kell megelőzze, s az elkészült arculati elemeket még mielőtt alkalmazni kezdik, nagyon sokszor tesztelésnek vetik alá.

Nem az üzenet épül a design-re, hanem a design az üzenetre.


Kisarculat elemei:


A legfontosabb arculati elem a logó, mert ez minden felületen meg fog jelenni. Ezt követően a legalapvetőbb
elemek – melyekkel egy induló vállalkozásnak rendelkeznie kell -, a következők: névjegykártya, social media jelenléthez kiválasztott színpaletta, egységes online design.


Nagyarculat elemei:


A kisarculat elemei+ kiegészítő elemek. Kiegészítő elemek lehetnek például: csomagolás, brossúra,
prezentációs anyagok, kültéri hordozók, reklámtárgyak, CD borító, beltéri eligazító táblák, meghívók,
utalványok, szórólapok, belépők, stb. A nagyarculat elemei főként a cég egyedi igényeitől függ, hogy mit
tartalmaz.


Az arculat/logótervezés folyamata grafikusok számára:

  1. Brief elolvasása, értelmezése – a brief egy rövid dokumentáció, amelyben a megrendelő leírja a tervező számára a
    feladatot, igényeket, kéréseket a leendő logóval kapcsolatban.
  2. Kutatómunka – cég, termék, személy, szolgáltatás megismerése.
  3. Ötletelés – a folyamat legkomplexebb része, amikor ülünk a sarokban, padon, kávé mellett, a réten, és az ismert információ halmazból várjuk, hogy kiköpjön valamit a fejünkből a gép.
  4. Skiccelés
  5. Prototípus készítés – A skicceket szoftveres a ügyfél által is fogyaszthatóvá tesszük. Ezek még nyers vázlatok, 4-5 variáció.
  6. Módosítások – a visszajelzések alapján. Szín, méret, elrendezés, más betűtípus variációk.
  7. Véglegesítés – A kiválasztott logó finomítása, különböző változatok elkészítése, átadás a megfelelő fájlformátumokban.

A második rész hamarosan érkezik, addig is a bejegyzés képes összefoglalójáért, és naponta frissülő tartalmakért látogass el az Instagram oldalunkra, ahol egy remek kis közösség vár.

Post A Comment