Milyen egy jó weboldal? – 1. rész

A jó weboldal marketing eszköz, mely a pszichológia- és a design erejét összevetve navigálja végig a honlapodra látogatókat a vállalkozásod megismerésétől, egészen a szolgáltatásaid, termékeid megvásárlásáig, ezáltal termelve profitot neked. Kutatások alátámasztják, hogy az átlagfelhasználónak elég 10 másodperc, hogy felületesen végigpásztázza honlapodat, de már az első 0,05 másodpercben kialakul benne egy pozitív, vagy negatív benyomás a márkádról. Ennyi időd van arra, hogy meggyőzd, te vagy számára a legjobb döntés. Alábbi bejegyzés-sorozatunk azt mutatja be, melyek a legfontosabb ismérvei egy jól működő weboldalnak. 

1. Ismeri a látogatóit

Az egyik legfontosabb dolog a honlap tervezése során, hogy a demográfiai adatokon túl, pontosan meg kell határozni vállalkozásod célközönségét. Milyen viselkedési szokásaik, milyen igényeik vannak, mik azok, amik motiválják, ösztönzik őket? Mi a legjobb, vagy épp legbosszantóbb érzés számukra? Milyen szolgáltatásokat, tudsz kínálni, amelyek megoldják a problémáikat? Ezt egy másik, kimondottan weboldal készítéssel foglalkozó bejegyzésben részletezem majd.
Ezektől függetlenül azonban, az átlag olvasó kezdeti, felderítő magatartásában  megfigyelhető pár közös vonás:

  • Nem merülnek bele az olvasásba, inkább felületesen végigpásztáznak a szemükkel, kiszűrve azt, ami őket érdekli. 
  • A lehető legegyszerűbben szeretnének választ kapni kérdéseikre
  • Fontos nekik a gyorsaság
  • Logika helyett az intuícióikra hallgatnak
  • Vizuális relevancia alapján ítélik meg a weboldalt

Ezek alapján, a jó weboldal tehát gyorsan betölt, egyszerű, ésszerű, könnyen átlátható, és kiszolgálja látogatóid igényeit.

2. Egyértelmű, és logikusan felépített

Látogatóid a weboldalak felfedezésekor ösztönös megérzésen, élményszerű felismerésen és előzetes tapasztalatokon alapuló döntéseket hoznak. Mit jelent ez a gyakorlatban? A felhasználók már ismerik a honlapok struktúráját, tudják, hogy a menüsort általában felül, a beépülő linkeket aláhúzással, vagy az alapszövegtől különböző színnel jelölve, míg vállalkozásod logóját a bal felső sarokban találják. Ideális esetben  gondolkodás nélkül tudják, merre kell elindulniuk, ha valamit keresnek. Ha ez nem így történik, és összezavarod az olvasóidat, akkor nagy valószínűséggel gyorsan be is zárják a webhelyet.

Egy jó weboldalon tehát a menüsávon túl a navigációt segítő, oldalakon belül logikus, egyértelmű céllal elhelyezett gombok, címkék, képes hivatkozások szerepelnek.

Ez javítja a felhasználó élményt, segít a tájékozódásban, és SEO (keresőoptimalizálás) szempontjából is nagyon hasznos, mert a Google keresőmotorjai könnyebben átjárják a weboldalad, s díjazzák a belső/külső linkek jelenlétét.

egy csésze tea egy könyvön, mellette takaró

3. Gyorsan betöltődik

Képzeld el, hogy szombat este, épp a kedvenc sorozatod derengő félhomályában nyúlsz el a kanapén, s hirtelen őrületesen megkívánod a pepperoni pizzát, csinos, olvasztott sajttal a tetején – ezért úgy döntesz, rendelsz is egyet. Melyik étterem szolgáltatását fogod választani?

A) Magyaros Pizza
1250 Ft
A megnövekedett forgalom miatt,
1 órás kiszállítási idővel szállítunk

vagy

B) Magyaros Pizza
1290 Ft
Kiszállítási idő: 30 perc


Jól látod, az ár szinte teljesen megegyezik, és hacsak valamilyen előzetes pozitív/negatív élmény miatt nem ragaszkodsz az A) verzióhoz, valószínűleg a második opcióra esik a választásod. Hogy miért?
Ahogy azt fentebb említettem, az embereknek a mai felgyorsult, rohanó világban kimagaslóan fontos a sebesség, és igaz ez a weboldalakra is. Legfeljebb 3-4 másodpercet vagyunk hajlandóak várni arra, hogy egy honlap betöltődjön, több mint a felük pedig azonnal visszafordul, ha az oldal betöltődése több, mint 3 másodperc.

Ha oldaladon magas a visszafordulási arány, akkor érdemes lefuttatni egy ellenőrzést a Google PageSpeed Insights segítségével. Ha rossz eredményt kapsz, az oldal javaslatokat is fog tenni, hogyan tudnál javítani a felhasználói élményen. Ezek közül a leggyakoribbak: 

  • Optimalizáld a képek méretét, például itt
  • Szortírozd a telepített bővítményeidet
  • Távolítsd el a nem használt CSS kódokat

Ez a látogatóid érdeklődésének elvesztése mellett egy másik szempontból is fontos. A Google ugyanis a keresési rangsorolásnál már évek óta kiemelt hangsúlyt fektet az oldal betöltésének sebességére, ezáltal hátrányos helyzetbe kerülhetnek azok a vállalkozók, akiknek lassú a weboldaluk.

A második rész hamarosan érkezik, addig is a bejegyzés képes összefoglalójáért, és naponta frissülő tartalmakért látogass el az Instagram oldalunkra, ahol egy remek kis közösség vár.

Post A Comment